Dr. Földi Péter egyetemi docens az SZTE Fizikai Intézet Elméleti Fizikai Tanszékének vezetője

A közelítések művészete – középiskolásoknak készít modellezési videókat Dr. Földi Péter elméleti fizikus

Középiskolásoknak szóló számítógépes modellezési videósorozatot készít Dr. Földi Péter egyetemi docens az SZTE Fizikai Intézet Elméleti Fizikai Tanszékének vezetője. A 6. részénél tartó sorozat Fizika és Python - játék és modellezés címmel érhető el, és célja, hogy szórakoztató metodikával vezesse el a fiatalokat a numerikus számítások heuréka élményéhez.

Dr. Földi Péter a mechanika mozgásegyenletein keresztül mutatja be videóiban, hogyan lehet a fizika tankönyvek képleteiből modelleket készíteni, majd pedig a fiatalok között népszerű Python programozási nyelven megoldást találni rájuk és vizuálisan is megjeleníteni ezt. Az SZTE tanszékvezető elméleti fizikusa azoknak szánja a sorozatot, akik szeretnek programozni, és saját számítógépükön megoldható problémákat keresnek - eközben pedig jól szórakoznak.

A videókból ítélve Földi Péter maga is közéjük tartozik. A sorozat kedvéért gyermekei születésnapra kapott szoftverén tanulta meg a videószerkesztést. A Python nyelvbe pedig, noha a C programozást ismeri „anyanyelvi szinten”, a fizikushallgatók tanácsára tanult bele, mivel így tud eljutni a fiatalokhoz.

- Egy videót körülbelül ötven részből veszek fel. Mostanra már kialakult a technikám, ha elrontom, megállok, újrakezdem, majd megnézem a hangsávot, és megkeresve a „csendet” már tudom, hol kell vágni. A járvány alatt a gyerekeim videókészítéssel szórakoztak, hát megtanultam tőlük. A szoftver az övék, jól működik, nem kell hekkelgetnem, bár mondjuk a hátteret eléggé rosszul cseréli ki.

Ezért aztán a videókon Földi Péter háta mögött a könyvespolc is valódi: bölcsész feleségének könyvei jól megférnek a Landau-Lifsic féle Elméleti fizika összessel.


A képlet absztrakt, a modell valós

– A modellezés elválaszthatatlan része annak, hogy valaki tudománnyal foglalkozik, fizikát csinál – feleli kérdésünkre Földi Péter. – Rendszerint, ha egy mérés eredményeit értelmeznünk kell, egy modellt állítunk fel, és ezt próbáljuk megoldani. A modell szükségképpen leegyszerűsíti a valóságot, felépítése során éppen az a művészet, hogy minden, a jeleség szempontjából fontos hatást figyelembe vegyünk – és lehetőség szerint kihagyjuk az egyéb „zavaró tényezőket”. A valóságban ezernyi effektus kísér és magyarázhat is egy jelenséget. Attól függően, hogy mennyire pontos eredményt szeretnénk, ezeket egyenként, lépésenként kell figyelembe vennünk. Valahol a szakma lényegét érinti, és szórakoztató is, amikor az ember azt vizsgálja, hogy egy modellt hogyan lehet finomítani, pontosabbá tenni.

Első videóiban Földi Péter azt ismertette meg a diákokkal, hogyan kell a képlet formájában megtanult fizikai összefüggést numerikus módszerré fordítani. Például az Euler-eljárással az időtengelyt elegendően kis intervallumokra osztva lehet követni a változást, a pontosságot igénylő számításokban pedig például a Runge-Kutta-módszerrel jobb közelítéssel lehet eljutni a megoldásfüggvényhez: – Az összetettebb eljárások egy-egy lépése tulajdonképpen kettőt tartalmaz, egy pontosabbat és egy kevésbé pontosat. Ezeknek a különbségéből jön rá az ember arra, hogy léphet-e nagyobbakat időben, vagy pedig szűkítenie kell az időintervallumokat, mert a jelenség gyorsabban változik, és ott oda kell figyelni.

Azt gondolnánk, hogy a modell alapjául valójában csak a középiskolai fizikaórán megtanult képletet kell ismerni. Földi Péter szavaiból azonban kiderül, ezek a képletek absztrakt kiindulópontok, míg a modellépítés kulcsa az, hogy végül a valóságos jelenséget írjuk le benne:
– A modell készítésekor rendszerint a vizsgált jelenségről bennünk élő fizikai képből indulunk ki. Milyen folyamatok játszhatnak fontos szerepet? Milyen anyagi részecskék vesznek részt benne? A mechanikában tömegpontokat, „golyókat”, a molekuláris és atomi fizikában elektronokat látunk magunk előtt. Ezeket hogyan kell leírni? Mindebből gyúrunk valamit, aminek van egyfajta intuitív része, és aztán persze szigorúan ellenőrizni kell, hogy az jól működik-e.

Előbb számoljunk papíron, ceruzával!

Miután elkészült a modell, persze meg is kell oldani, ami Földi Péter szerint olykor esztétikai kérdés is. Bár a videók célja a numerikus megközelítés, mégis azt tanácsolja, előbb nézzük meg, meddig jutunk a problémával papíron, ceruzával.

– Másfajta megértést ad, ha megoldásként az ember előbb kézzel fel tudja írni a függvényt, és azt elemezni tudja – indokolja az SZTE fizikusa. – Ez persze nem mindig kivitelezhető; a numerikus módszerek alkalmazásával sokkal szélesebb lesz a kezelhető problémák köre is. De azt sem árt az alapoknál kezdeni, a differenciálegyenletek megoldásánál például a szoftver által biztosított eljárások alkalmazása előtt szerintem írjunk meg például egy Runge–Kuttát magunk is! Tizenöt sor, nem szakad meg bele az ember, viszont pontosabban fogja érteni a probléma numerikus szerkezetét. Enélkül előfordulhat, hogy olyan megoldásra számítunk, ami nem következhet be, vagy olyan pontosságot szeretnénk elérni, ami az adott módszerrel soha nem jöhet ki. Miután papíron átláttuk a jelenséget, és jól fogalmaztuk meg a numerikus problémát, egy kis guglizással szinte biztos, hogy találunk Python-parancsot valamilyen csomagban eldugva, ami segít a megoldásban. A lineáris algebrával, a mátrixokkal való műveletekkel viszont nem érdemes papíron kísérletezni. Ha valamit tud a számítógép, akkor az ez.

Dr. Földi Péter. Fotó: Kovács-Jerney Ádám

Dr. Földi Péter. Fotó: Kovács-Jerney Ádám

Földi Péter jó tanácsa, hogy a számítás ellenőrzéséhez hasznos, ha a megmaradó mennyiségeket figyeljük; az energia-megmaradás pontosságának követése nemcsak ellenőrizésre jó, hanem arra is alkalmas, hogy megbecsüljük, a számítógépünkön mennyi futásidő kell majd a számításhoz. A pontosság árát ugyanis erőforrásban, vagyis futásidőben fizetjük meg, ami összetett számítás esetén napokban, akár hetekben is mérhető. (Ilyen esetet a videókban azért nem látunk...) Egy okkal több, mondja Földi Péter, hogy elgondolkodjunk, milyen folyamatokat akarunk figyelembe venni a modellalkotásnál.

A modelleknek természetesen a kutatási munkában is fontos szerepük van. - Gyakran gyorsabb, olcsóbb modellezni, mint új mérést csinálni. Nem kell újra legyártatni a kísérleti mintát, amikor módosítani akarjuk: ha jó modellünk van, abban pusztán át kell írni számokat, és megnézni, mi történik ennek hatására. Sőt, a szimulációkban olyan mennyiségekhez is hozzáférünk, ami akár nem is mérhető. A kvantummechanikai esetekben például látjuk a hullámfüggvényt, de mérni csak a hozzá kapcsolódó valószínűséget lehet.

Milyen a jó darts-stratégia?

Földi Péter legutolsó videója az SZTE Fizikai Intézetében havonta rendezett KísérletEST előadásokhoz, Ignácz Ferenc mesteroktató népszerű bemutatóihoz készült. Melyek azok a fizikai rendszerek, amelyekben a megfigyelő érvényesnek fogja találni a tehetetlenség törvényét? A fékező busz esete még hagyján, de hogyan is modellezzük a forgó mozgást végző rendszereket? Mi történik, ha egy forgó körhintán próbálunk célba dobni, és azt a körhintáról vagy egy külső inerciarendszerből nézzük? És mi történik akkor, ha a körhinta helyébe a forgó Földet gondoljuk, és a Foucault-inga mozgását vizsgáljuk?

A fizikus elárulta, hogy a videósorozat következő részének témája a hajítás, célba dobás lesz. Ezt a mozgást előbb vákuumban elemzi majd, aztán a légellenállást és a Föld forgását is figyelembe veszi. Kiderült, hogy a célba dobás modelljét nemcsak a dinamika oldaláról érdemes vizsgálni – hasznos lehet a darts játék felől nézve is.

– A darts stratégiák modellezésén is gondolkodom – jegyzi meg Földi Péter. – Ha tudom azt, hogy „a barátom” milyen pontosan képes dobni a dartsban, azaz ismerem a szórást, érdekes lesz megvizsgálni, hová is kell céloznia, mi a leghatékonyabb stratégia a maximális pontszám eléréséhez. Nem muszáj például tripla 20-ra dobnia, mert ott van mellette 1-es, 6-os, amik kisebb hibázásnál is könnyen eltalálhatók a 20 helyett. Itt egy kis statisztikai elemzéssel derül ki, hogyan jár a legjobban. A kocsmasportokat egyébként is kedvelem, ha lesz rá érdeklődés, biliárd modellt is készítenék, abban is sok fizika van. Persze, nem az én modellemmel fognak nagy pénzt nyerni a snookeresek, de érdekesnek tartom a sok golyóból álló rendszer modellezését; hol kell eltalálni egy golyót, hogy elmenjen a sarokba, milyen kemény legyen a golyó, mi történik, amikor egyik golyó a másikat nem telibe találja – ezek mind nagyon jól modellezhető mechanikai problémák.

A videókhoz Földi Péter a modellt megoldó Python-kódot letölthetővé teszi, hogy az érdeklődők maguk is változtathassanak rajta. Már csak ezért is érdemes – mondja – a modellezési videókkal foglalkozni, hogy a középiskolások felfedezzék, a fizika számítási oldala is élvezet és játék.

Panek Sándor

A borítóképen: Dr. Földi Péter egyetemi docens az SZTE Fizikai Intézet Elméleti Fizikai Tanszékének vezetője. Fotó: Kovács-Jerney Ádám





Tanulmányi hírek

Fizikus_mernoki

Új szakkal bővítjük képzési kínálatunkat: 2024. szeptemberétől fizikus-mérnöki alapszakon is tanulhatnak az SZTE Fizikai Intézethez jelentkező hallgatók.

honlap_kep_1

Érdekel a körülötted lévő világ, és megismernéd pontosabban hogyan is működik? Szeretnél az ország egyik legjobb egyetemén egy gyönyörű városban tanulni? Ha a válaszod igen, legyél Te is fizikus- vagy fizikus-mérnök hallgató az SZTE-n!

Friss hírek

Dr. Földi Péter egyetemi docens az SZTE Fizikai Intézet Elméleti Fizikai Tanszékének vezetője

Középiskolásoknak szóló számítógépes modellezési videósorozatot készít Dr. Földi Péter egyetemi docens az SZTE Fizikai Intézet Elméleti Fizikai Tanszékének vezetője. A 6. részénél tartó sorozat Fizika és Python - játék és modellezés címmel érhető el, és célja, hogy szórakoztató metodikával vezesse el a fiatalokat a numerikus számítások heuréka élményéhez.

aeroszol2

Az SZTE Fizikai Intézet kutatói is részt vettek az SZTE és a Magyar Aeroszol Társaság által szervezett Magyar Aeroszol Konferencián. A nagy hagyományú és széles érdeklődésre számot tartó, 16. alkalommal megrendezett konferenciának a Szarvas Liget Wellness és Konferencia Hotel adott otthont április 25. és 27. között.

Kövess minket



instagramYouTube