Dr. Kopasz Katalin

Dr._Kopasz_Katalin

Adjunktus
Tel.: (62) 54-4421

e-mail: kopaszka@titan.physx.u-szeged.hu




 

MUNKAHELY:

  • SZTE Kísérleti Fizikai Tanszék, adjunktus
  • SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános iskola: fizika-matematika szakos tanár, (félállás)

Pályázatok, projektek:

  • STEAM-Teach (2021-2022)
  • MTA-SZTE Műszaki Informatikai Szakmódszertani Kutatócsoport (MISZAK) (2016-2020)
  • BKF, szenior oktatási tartalomkutató (2013-2014) – részvétel a GEOMATECH projektben
  • Részvétel a „Hétköznapi tudomány” című, TÁMOP-4.2.3.-12/1/KONV-2012-0058 azonosítószámú pályázat megvalósításában (2013.01.01.-2013.07.31.)

TANULMÁNYOK, VÉGZETTSÉGEK:

  • Fizika PhD-fokozat: 2014.06.05. (értekezés címe: Számítógéppel segített mérőkísérletek a természettudományok tanításához, témavezető: Dr. Gingl Zoltán, Dr. Papp Katalin)
  • Szegedi Tudományegyetem, 2007-2010
  • Természettudományi és Informatikai Kar, Fizika Doktori Iskola
  • Szegedi Tudományegyetem, 2003-2007
  • Természettudományi kar, Fizika szak
  • Szegedi Tudományegyetem, 1998-2003
  • Természettudományi Kar, Matematika szak
  • Katona József Gimnázium, Kecskemét 1993-1997 (egyedi tantervű fizika tagozatos osztály)

 

PEDAGÓGUSMINŐSÍTÉS:

  • 2018 évi minősítési eljárásban Pedagógus II. fokozat elérése

 

SZAKMAI EREDMÉNYEK:

Szakmai díjak:

  • Közoktatási Rektori elismerő Oklevél az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskolában végzett, kimagasló eredményeket felmutató, országos szakmai versenyre felkészítő oktatói munkájának elismeréseként (Szeged, 2023.06.06.)
  • Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzatának Szeged Ifjú Tehetségéért díja 2021.05.20.
  • A Magyar Tudományos Akadémia elnökének elismerő oklevele az MTA-SZTE Műszaki Informatika Szakmódszertani Kutatócsoport pedagógus tagja részére kiemelkedő hozzájárulásáért az MTA Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program sikeres megvalósításáért (2020.03.27.)
  • Edaquino: Arduino a kísérletező fizikatanításban, eszközkiállítás, II. díj, (62. Fizakatanári Ankét Debrecen, 2019. március 13-16.)
  • Ericsson Díj a fizika népszerűsítéséért 2017. május 30.
  • Tanulói aktivitások nagy létszámú osztályokban, műhelyfoglalkozás, I. díj, 59. Országos Fizikatanári Ankét és Eszközbemutató (Nyíregyháza, 2016. 03. 11-14.)
  • Ferenczi György Emlékdíj 2011. 12. 09.
  • Tanulói mérések számítógéppel – egy szakkör tanulságai műhelyfoglalkozás, II. díj, 54. Országos Fizikatanári Ankét és Eszközbemutató (Sárospatak, 2011. 03. 12-15.)
  • Valódi mérések virtuális mérőműszerekkel – multimédiás PC-k a tanári kísérleti demonstrációban, eszközkiállítás III. díj, 51. Országos Fizikatanári Ankét (Békéscsaba, 2008. 03. 26-30.

TDK:

  • XXVIII. OTDK Informatika Tudományi Szekció, Természettudományi alkalmazások tagozat; II. díj (Impulzusüzemű és frekvenciakétszerezett Nd:YAG lézer vezérlőprogramjának fejlesztése) (Miskolc, 2007.04.25-27.)
  • XXVIII. OTDK Tantárgypedagógiai és Oktatástechnológiai szekció, Természettudományok Pedagógiája II. tagozat; III. díj (Aktív tanulói eljárások a fizikatanításban) (Debrecen, 2007.04.04.)
  • SZTE TTK tantárgypedagógia szekció 2006. évi őszi helyi konferencia II. díj (Aktív tanulói eljárások a fizikatanításban) (Szeged, 2006.11.30.)
  • SZTE TTK fizikus szekció 2006. évi őszi helyi konferencia III. díj (Impulzusüzemű és frekvenciakétszerezett Nd:YAG lézer vezérlőprogramjának fejlesztése) (Szeged, 2006.12.01.)

 

EGYÉB SZAKMAI GYAKORLAT:

 

2005-2006. Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék, TeWaTi kutatócsoport

Lézervezérlő program fejlesztése LabVIEW környezetben.

Feldolgozóprogram írása autokorrelációs görbe elemzéséhez.

Interferométer építése autokorrelációs görbe felvételéhez.

 

NYELVVIZSGÁK:

Általános alapfokú PhD-nyelvvizsga orosz nyelvből (2012)

Államilag elismert középfokú komplex (C) típusú nyelvvizsga angol nyelvből (2002)

TELC nemzetközi nyelvvizsga angol nyelvből (2002)

 

EGYÉB ISMERETEK:

LabView és C# programozási nyelvek ismerete

 

Szakmai Szervezeti tagságok:

  • Fizikai szemle szerkesztőbizottsági tag 2023-tól
  • Eötvös Loránd Fizikai Társulat Középiskolai Szakcsoport, országos elnökségi tagság 2010-ben
  • ELFT Csongrád Megyei Csoport, ügyvezető titkár 2009-2018.

 

FELSŐOKTATÁSI SZAKMAI TAPASZTALATOK:

 

Egyetemi szakdolgozati témavezetés (SZTE): 10 fő

Doktori témavezetés (ELTE Fizika Tanítása Doktori Program):

  • Vitkóczi Fanni: Fizika: Klasszikus középiskolai kísérletek újragondolása modern eszközökkel (2018 őszétől hallgató)

Doktori értekezések opponensi bírálata (ELTE, Fizika Tanítása Doktori Iskola):

  • Radnai Tamás "Mozgás-szimulációs programok használata és eredményességének mérése a középiskolai fizikaoktatásban" (2022)
  • Medvegy Tibor „Különleges anyagok és multimédiás eszközök felhasználási lehetőségei a középiskolai fizikaoktatás és a természettudományos ismeretterjesztés terén” című doktori értekezéséről (2017)
  • Teiermayer Attila „Jelenségközpontú fizikafeladatok a közoktatásban és a BSc-képzésben” című doktori értekezéséről (2017)

Egyetemi oktatási tapasztalat:

  • Szakmódszertan 2. (fizika) (középisk.) előadás
  • Számítógéppel segített kísérletezés és mérés
  • Fizika laboratóriumi gyakorlatok tanárszakosoknak 1.
  • Fizika laboratóriumi gyakorlatok tanárszakosoknak 2.
  • Kísérleti fizikai laboratórium (kémiatanár-szakos hallgatóknak)
  • Fizika műszaki-technikai alkalmazásai (labor, nappali és levelező)
  • Fizika mérnök informatikusoknak (gyakorlat)
  • Mechanika számolási gyakorlat tanárszakosoknak
  • Hullámtan és optika számolási gyakorlat tanárszakosoknak
  • Műszaki alapismeretek oktatásának módszertana (előadás, Műszaki szakoktató BSc)
  • Tanítást kísérő szeminárium (Fizikatanár MsC, osztatlan fizikatanár)
  • Szakterületi modul tanítási gyakorlata
  • Fizikatanár-szakos hallgatók portfólióinak javítása,
  • A fizika tanítása 1., 2. (laboratóriumi gyakorlat)
  • A fizika tanítása (előadás, fizikatanár MSc, levelező
  • A fizika tanítása (laboratóriumi gyakorlat, fizikatanár MSc, nappali, levelező)
  • Fizika szakmódszertani gyakorlatok (fizikatanár MSc, levelező)
  • Hőtan gyakorlat (fizika BSc, nappali, levelező)

 

EGYÉB TEVÉKENYSÉGEK:

Tehetséggondozás:

  • Athletica Galactica Kárpát-medencei Középiskolai Csillagászati és Asztrofizikai Verseny iskolai lebonyolítása az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskolában: 2022/2023, 2023/2024
  • Budó Ágoston Fizikai Feladatmegoldó Verseny szervezése: 2016/2017, 2017/2018
  • közreműködő a XIII. Nemzetközi Csillagászati és Asztrofizikai diákolimpia lebonyolításában, Hévíz, 2019.08.2-10.
  • Öveges József Kárpát-medencei Fizikaverseny versenybizottsági tag: 2012/2013, versenybizottság elnöke 2013/14, 2014/15, 2015/16
  • Bor Pál Fizikaverseny, (ELFT Csongrád Megyei Csoportjának versenye) versenybizottsági tag (2012/2013, 2013/2014, 2014/2015, 2015/2016, 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019, 2019/2020)
  • SZTE TTIK „Kar Kutatóiskolája” cím elnyerése (SZTE Ságvári E. Gyakorlógimn.) 2009/10, 2010/11, 2011/12, 2017/18
  • Részvétel az NI és az ELFT fizikatanári pályázatán: 2015/2016 – különdíj, 2018/2019
  • Méréstechnika szakkör (SZTE Ságvári E. Gyakorlógimn.) 2009/10, 2010/11, 2011/12, 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019
  • Zsűritagság: 35. Országos Tudományos Diákköri Konferencia Klasszikus fizika és fizika tanítása szekció, Szeged, 2021.04.06-08.
  • Zsűritagság: FIRST LEGO League szegedi fordulóján (2016.12.10., 2018.12.15., 2019.12.14.)
  • Zsűritagság, Diákszimpózium, Bibó István Gimnázium, Kiskunhalas, 2011.11.12.; 2012.11.20.; 2015.11.07.
  • Zsűritagság, TUDOK 2010 Regionális Konferencia (SZTE Ságvári E. Gyakorlógimn.), 2010.11.20.

 

Továbbképzések tartása:

  • „Kutatási készségek fejlesztése és értékelése a természettudományos nevelésben” című, a Szegedi Tudományegyetem Oktatáselméleti Kutatócsoport által elnyert SAILS 289085 azonosító-jelű, „Strategies for Assessment of Inquiry Learning is Science” című pályázat keretében megvalósuló tanárképzési és tanár-továbbképzési programokon oktatói közreműködés (Szeged, 2015. 12.18.)
  • Geomatech, képzők képzése 2014.10.27-28.
  • A kutatásalapú tanulás gyakorlata a matematikai és természettudományos nevelésben” című (GA 244380 azonosító jelű, 36 órás, Primas) továbbképzési program oktatója (Szeged, 2013.11.16.)
  • Korszerű, tevékenység-központú természettudományos laboratóriumi gyakorlatok vezetése a közoktatásban” című (82/55/2012 alapítási engedély számú, 30 órás) pedagógus-továbbképzés meghívott oktatója, 2012.
  • „A kísérletező oktatás támogatása, számítógéppel segített kísérletek bemutatása” 15 órás továbbképzés szervezése és tartása (Szeged, 2012 november 16-17.) (Kimenet orientált képzésfejlesztés a Dél-alföldi Régió szolgáltató egyetemén TÁMOP-4.1.2.A/1-11/1-2011-0013)
  • Számítógéppel segített iskolai kísérletezés és mérés 20 órás továbbképzés szervezése és tartása (Szeged, 2011. november 18-19.) (Mentor(h)áló; TÁMOP-4.1.2-08/1/B-2009-0005)
  • Multimédiás alkalmazások a középiskolai természettudományos oktatásban (OKM 2/11/2006 sz.) 30 órás akkreditált továbbképzés szervezése és tartása (Szeged, 2010.03.19-20., 2010.08.24.)

 

Tananyag- és tantervfejlesztés:

  • Új módszerek a természettudományok oktatásában Interdiszciplináris és komplex megközelítésű tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület mesterszakjaihoz című projektben (Szeged, 2013.03.28.) (TÁMOP-4.1.2.A/1-11/1-2011-0025)
  • Részvétel az MTA fizika kerettantervet készítő munkabizottságában 2012.

 

Szervezőmunka, tudománynépszerűsítő tevékenység:

  • Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Eötvös-versenyének Szegedi helyszíni lebonyolításának szervezése: 2018.10.11., 2019.10.12.
  • Fizikatábor Mártélyon: 2014. júl. 21 – 27., 2015.06.22-26.
  • Kísérletek kavalkádja: részvétel bemutatóként (2014.11.08., 2015.11.21., 2016.11.12., 2017.11.25., 2018.11.24.)
  • Dr. Csörgő Tamás: „Magyarok Amerikában – forró nyomon az ősanyag nyomában” című előadásának szervezése (Ságvári E. Gyakorlógimnázium, 2011. 01. 13.)
  • „Még a kaktusz sem élhet víz nélkül…” interaktív kiállítás, Szegedi Füvészkert, (2009. 03.16-04.03.)
  • Kutatók Éjszakája (Szeged, 2008. 09. 26., 2009. 09. 25., 2010. 09. 24.; 2013.09.27., 2014.09.26., 2015.09.25., 2016.09.30., 2017.09.29., 2018.09.28.)
  • „Karácsonyi kísérletek” rendezvény szervezése 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019
  • "Játsszunk fizikát!" diákverseny 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017,2018, 2019, 2020
  • Fizika akadályverseny szervezése (2011. 05. 12., 2013. 04. 22., 2014. 05. 15. )
  • 50. Országos Fizikatanári Ankét (Szeged, 2007. 03. 18.)
  • Fizika Napja (2010. 01. 30.; 2011. 01.29.; 2012.01.28.; 2013.01.26.; 2014.02.01., 2015.01.31., 2016.01.30., 2017.01.28.)
  • Multimédiás alkalmazások a természettudományos oktatásban – tanártovábbképzés (Szeged, 2006, 2007)
  • MPTL11 konferencia (Szeged, 2006)

 

PUBLIKÁCIÓS TEVÉKENYSÉG:

ANGOL NYELVŰ CIKKEK:

  • Gergely Makan, Dóra Antal, Róbert Mingesz, Zoltán Gingl, Katalin Kopasz, János Mellár, Gergely Vadai: Interdisciplinary technical exercises for informatics teacher students; Central-European Journal of New Technologies in Research, Education and Practice, 2019
  • Zoltán Gingl, János Mellár, Tamás Szépe, Gergely Makan, Róbert Mingesz, Gergely Vadai, Katalin Kopasz: Universal Arduino-based experimenting system to support teaching of natural sciences; Journal of Physics: Conference Series, 2019, DOI: 10.1088/1742-6596/1287/1/012052 Pre-print: arXiv:1901.03810
  • G Makan, K Kopasz, Z Gingl: Real-time analysis of mechanical and electrical resonances with open source sound card software (Eur. J. Phys accepted for publication; Impact factor: 0.644)
  • K Kopasz, P Makra, Z Gingl: Student Experiments and Teacher Tests Using Edaq530, (Acta Didactica Napocensia, Vol. 6. (2013) No. 1., ., http://adn.teaching.ro/)
  • K Kopasz, P Makra, Z Gingl High resolution sound card stopwatch extends school experimentation, (Acta Didactica Napocensia, Vol. 5. (2012) No. 2., http://adn.teaching.ro/)
  • Z Gingl, K Kopasz: High-resolution stopwatch for cents (Physcs Education, 46 (2011) 430-432.)
  • K Kopasz et al: Edaq530: a transparent open-end and open-source measurement solution in natural science education (Eur. J. Phys. 32 (2011) 491-504. Impact factor: 0.644)

MAGYAR NYELVŰ CIKKEK:

  • Gingl Zoltán; Kopasz Katalin: Műszaki informatikai szakmódszertan a modern oktatásban; Magyar Tudomány, 181 (8). pp. 1038-1042. ISSN 0025-0325 (2020)
  • Szélpál Sz., Kopasz K: A kutatásalapú tanulás alkalmazása a tehetséggondozásban (Iskolakultúra 2016/3. 109-116.)
  • Gingl Z. Kopasz K Tóth K: Kutatás alapú tanulás számítógéppel segített mérések alkalmazásával (Fizika Tanítása 2012/1. 22-27.)
  • Kopasz K. Papp K Szabó M. Gy. Szalai T: „Üstökös az asztalon” - Hogyan „főzzünk” csillagászati demonstrációs eszközöket? (Fizikai Szemle, 2009/7-8., 257. o.)
  • Kopasz K. Gingl Z. Makra P. Papp K.: A virtuális méréstechnika kísérleti lehetőségei a közoktatásban (Fizikai Szemle, 2008/7-8. 267. o.)
  • Kopasz K. Papp K.: Aktív tanulói eljárások a fizikatanításban II. (Fizika Tanítása, 2008/3. 18. o.)
  • Kopasz K. Papp K.: Aktív tanulói eljárások a fizikatanításban (Fizika Tanítása, 2008/2. 20. o.)
  • Kopasz K.: Matematikatörténet tanítása a középiskolában I-IV. (Sulinet, 2003)

 

ANGOL NYELVŰ KONFERENCIA-KIADVÁNYOK:

  • Lang, Ágota; Trauer, János; Makan, Gergely; Kopasz, Katalin: EDAQuino-supported experiments in science education; Workshop, GIREP-⁠ICPE-⁠EPEC-⁠MPTL 2019, 1th-5th July 2019, Budapest, Hungary; DOI: 10.6084/m9.figshare.9892370.v1
  • Zoltán Gingl, János Mellár, Tamás Szépe, Gergely Makan, Róbert Mingesz, Gergely Vadai, Katalin Kopasz: Universal Arduino-based experimenting system to support teaching of natural sciences, Extended abstract, GIREP-MPTL 2018 – Research and Innovation in Physics education:two sides of the same coin. 9th-13th July 2018, Donostia-San Sebastian, Spain; DOI: 10.6084/m9.figshare.6712541
  • Z Gingl, J Mellár, T Szépe, G Makan, R Mingesz, G Vadai and K Kopasz: Universal Arduino-based experimenting system to support teaching of natural sciences (https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1287/1/012052)
  • Gingl Z, Mingesz R, Mellar J, Lupsic B, Kopasz K, Efficient Sound Card Based Experimention At Different Levels Of Natural Science Education, MPTL16 Workshop on Multimedia in Physics Teaching and Learning and HSCI2011 8th International Conference on Hands on Science, Ljubljana, Szlovénia, 2011.09.15-2011.09.17., 2011. pp. 507/1-507/5. (ISBN:978-989-95095-7-3)
  • Kopasz, K., Gingl, Z., Makra, P.: Virtual measurement technology in Physics Education (Multimedia in Physics Teaching and Learning, 14th edition) http://www.fisica.uniud.it/URDF/mptl14/ftp/full_text/T3 _56 Full Paper.pdf (2010.01.04.)
  • Katalin Papp, Anett Nagy, Katalin Kopasz (2007): Communication strategies in Physics Education, Frontiers of Physics Education GIREP-EPEC Conference, Opatija, 2007. augusztus elektronikus kiadvány

 

MAGYAR NYELVŰ KONFERENCIA-KIADVÁNYOK:

  • Kopasz K., Lupsic B., Gingl Z., Makra P.,: „Mérések hangkártyával egyszerűen, olcsón” előadás („Természettudomány tanítása korszerűen és vonzóan” nemzetközi szeminárium magyarul tanító tanárok számára, ELTE 2011. aug. 23-25., kiadvány 252-256. oldal, elektronikus kiadvány: http://termtudtan.extra.hu/kotet.pdf, 2012.08.09.)
  • Kopasz K.: „Fizikatanítás az iskolán kívül” előadás („Fizikatanítás tartalmasan és érdekesen” nemzetközi szeminárium magyarul fizikát tanító tanárok számára, ELTE, 2009. aug. 27-29., kiadvány: 427-432. oldal elektronikus kiadvány: http://fiztan.extra.hu/konferencia/proc/szekcio-poszter/KopaszKata.pdf 2010.01.04.)

 

ANGOL NYELVŰ KONFERENCIA-RÉSZVÉTELEK, KONFERENCIAANYAGOK:

  • Gingl Zoltán, Kopasz Katalin, Makan Gergely, Mingesz Róbert, Mellár János, Szépe Tamás, Vadai Gergely: Műszaki informatikai megoldások a modern középiskolai oktatásban, INFODIDACT 2017 konferencia, Zamárdi, 2017. november 23-25. (2017)
  • K Kopasz, K Tóth, I. Csiszár: Computer-based experiments as IBL-exercises, Science and Mathematics Education Conference, Dublin, Írország, 2014.06.24-25.
  • Gingl Z, Mingesz R, Kopasz K, Sensor-to-computer interfaces support experimental education, Conference on Computer Algebra- and Dynamic Geometry Systems in Mathematics Education (CADGME 2012) Novi Sad, Szerbia, 2012.06.22-2012.06.24. p. 54-1.
  • Gingl Z, Mingesz R, Kopasz K, Real experiments with sensor-to-USB interfaces, Conference on Computer Algebra- and Dynamic Geometry Systems in Mathematics Education (CADGME 2012) Novi Sad, Szerbia, 2012.06.22-2012.06.24. p. 54-1.
  • K. Kopasz, Z. Gingl, P. Makra, B. Lupsic, Easy and cheap measurements with a sound card, EUPEN's 13th General Forum: “PREPARING GOOD PHYSICS TEACHERS" Limassol (Cyprus): 28-30 August 2011
  • Z. Gingl, P. Makra, K. Kopasz, Thumb-size USB-to-sensor interface supports efficient experimentation in multilevel education of physics and other disciplines, invited presentation, EUPEN's 12th General Forum - EGF2010, "NEW WAYS OF TEACHING PHYSICS", Párizs (Franciaország): 2-5 September 2010
  • Virtual measurement technology in Physics Education, interaktív poszter szekció, „MPTL14 (Multimedia in Physics Teaching and Learning)” konferencia (Udine, 2009. szept. 23-25.)
  • Katalin Papp, Anett Nagy, Katalin Kopasz (2007): Communication strategies in Physics Education, Frontiers of Physics Education GIREP-EPEC Conference, Opatija, 2007. augusztus (poszter)

 

MAGYAR NYELVŰ KONFERENCIA-RÉSZVÉTELEK, KONFERENCIAANYAGOK:

 

  • Makan, Gergely; Dóra, Antal; Mingesz, Robert; Gingl, Zoltan; Kopasz, Katalin; Mellár, János Zsolt, Vadai, Gergely: Interdiszciplináris műszaki gyakorlatok az informatikatanár szakon; INFODIDACT 2018 konferencia, Zamárdi, 2018. november 22-24.; DOI: 10.6084/m9.figshare.7359203
  • műhelyfoglalkozás, 64. Országos Fizikatanári Ankét és Eszközbemutató, (Szombathely, 2023. október 20-23.)
  • , plenáris előadás, Fizikus vándorgyűlés (Sopron, 2019.08.21. DOI: 10.6084/m9.figshare.9893963.v1)
  • műhelyfoglalkozás, I. díj, 59. Országos Fizikatanári Ankét és Eszközbemutató (Nyíregyháza, 2016. 03. 11-14.)
  • , előadás SAILS zárókonferencia, 2015.12.18.
  • : IBL alkalmazása a fizika tantárgy tanításában, szakkörön szimpóziumi előadás XII. Országos Neveléstudományi Konferencia (Budapest, 2012. 11. 8.10.)
  • Gingl Z., Mingesz R., Makra P., Kopasz K., Mellár J.: Nyílt forrású szenzor-USB interfészek fejlesztése interdiszciplináris oktatás támogatására (Informatika a felsőoktatásban 2011 konferencia, Debrecen, 2011. 08.24-26.)
  • Mérések hangkártyával egyszerűen, olcsón előadás, „Természettudomány tanítása korszerűen és vonzóan” nemzetközi szeminárium magyarul tanító tanárok számára (ELTE, 2011. 08. 23-25.)
  • Tanulói mérések számítógéppel – egy szakkör tanulságai műhelyfoglalkozás, II. díj, 54. Országos Fizikatanári Ankét és Eszközbemutató (Sárospatak, 2011. 03. 12-15.)
  • Számítógéppel segített iskolai kísérletezés és mérés c. előadás, „Modern módszerek az informatika, matematika és fizika oktatásában” című konferencia, (Gamf, Kecskemét, 2011. 01. 17.)
  • Iskolai kísérletezés és mérés virtuális méréstechnika segítségével c előadás, „Szakmódszertani kutatások a természettudományos, illetve a matematika és az informatika tantárgyakhoz kapcsolódóan” (Szeged, 2010. május 20-21.)
  • Fizikatanítás az iskolán kívül c. előadás, „Fizikatanítás tartalmasan és érdekesen” nemzetközi szeminárium magyarul fizikát tanító tanárok számára (ELTE, 2009. aug. 27-29.)
  • Tanárjelöltek felkészítése az iskolán kívüli aktivitásokra c. előadás, „A tanárképzés napja - II. veszprémi konferencia”, (2009. április 29.)
  • Üstökös az asztalon c. műhelyfoglalkozás 52. Országos Fizikatanári Ankét (Kaposvár, 2009. április 15-18.)
  • Virtuális méréstechnika a fizika szakmódszertan laboron c. előadás, HEFOP 3.3.3. „Új oktatási módszerek és a horizontális szempontok a kétszintű felsőoktatási rendszerben” konferencia, Szeged, (2008.09.20.)
  • Görbe M., Jójárt P., Kopasz K., Osvay K.: Impulzusüzemű és frekvenciakétszerezett Nd:YAG lézer vezérlőprogramjának fejlesztése, poszter, Felsőfokú alapképzésben matematikát, fizikát és informatikát oktatók XXXII. Konferenciája, Kecskemét (2008.08.25-27.)
  • Virtuális méréstechnika fizika szakmódszertan laboron c. műhelyfoglalkozás, „A tanárképzés napja - I. veszprémi konferencia”, (2008.04.23.)
  • Valódi mérések virtuális mérőműszerekkel – multimédiás PC-k a tanári kísérleti demonstrációban, eszközkiállítás III. díj, 51. Országos Fizikatanári Ankét (Békéscsaba, 2008. 03. 26-30.)
  • Papp Katalin, Nagy Anett, Kopasz Katalin (2007): Kommunikációs stratégiák és a fizikatanítás, Fizikus Vándorgyűlés, Programfüzet p. 64. (poszter)
  • Aktív tanulói eljárások a fizikatanításban – előadás műhelyfoglalkozáson, 50. Országos Fizikatanári Ankét (Szeged, 2007. 03. 18.)
  • 56
  • Makan, Gergely; Dóra, Antal; Mingesz, Robert; Gingl, Zoltan; Kopasz, Katalin; Mellár, János Zsolt, Vadai, Gergely: Interdiszciplináris műszaki gyakorlatok az informatikatanár szakon; INFODIDACT 2018 konferencia, Zamárdi, 2018. november 22-24.; DOI: 10.6084/m9.figshare.7359203
  • „Fizikatanítás informatikaorientációjú osztályban”, műhelyfoglalkozás, 64. Országos Fizikatanári Ankét és Eszközbemutató, (Szombathely, 2023. október 20-23.)
  • A „Fizikai mérések” című tantárgy tapasztalatai, fejlesztési kérdései, plenáris előadás, Fizikus vándorgyűlés (Sopron, 2019.08.21. DOI: 10.6084/m9.figshare.9893963.v1)
  • Edaquino: Arduino a kísérletező fizikatanításban, eszközkiállítás, II: díj, 62. Országos Fizikatanári Ankét és Eszközbemutató, (Debrecenben, 2019. március 13-16)
  • Tanulói aktivitások nagy létszámú osztályokban, műhelyfoglalkozás, I. díj, 59. Országos Fizikatanári Ankét és Eszközbemutató (Nyíregyháza, 2016. 03. 11-14.)
  • Kutatásalapú feladatok a gyakorlatban, előadás SAILS zárókonferencia, 2015.12.18.
  • Kopasz K.: IBL alkalmazása a fizika tantárgy tanításában, szakkörön szimpóziumi előadás XII. Országos Neveléstudományi Konferencia (Budapest, 2012. 11. 8.10.)
  • Gingl Z., Mingesz R., Makra P., Kopasz K., Mellár J.: Nyílt forrású szenzor-USB interfészek fejlesztése interdiszciplináris oktatás támogatására (Informatika a felsőoktatásban 2011 konferencia, Debrecen, 2011. 08.24-26.)
  • Mérések hangkártyával egyszerűen, olcsón előadás, „Természettudomány tanítása korszerűen és vonzóan” nemzetközi szeminárium magyarul tanító tanárok számára (ELTE, 2011. 08. 23-25.)
  • Tanulói mérések számítógéppel – egy szakkör tanulságai műhelyfoglalkozás, II. díj, 54. Országos Fizikatanári Ankét és Eszközbemutató (Sárospatak, 2011. 03. 12-15.)
  • Számítógéppel segített iskolai kísérletezés és mérés c. előadás, „Modern módszerek az informatika, matematika és fizika oktatásában” című konferencia, (Gamf, Kecskemét, 2011. 01. 17.)
  • Iskolai kísérletezés és mérés virtuális méréstechnika segítségével c előadás, „Szakmódszertani kutatások a természettudományos, illetve a matematika és az informatika tantárgyakhoz kapcsolódóan” (Szeged, 2010. május 20-21.)
  • Fizikatanítás az iskolán kívül c. előadás, „Fizikatanítás tartalmasan és érdekesen” nemzetközi szeminárium magyarul fizikát tanító tanárok számára (ELTE, 2009. aug. 27-29.)
  • Tanárjelöltek felkészítése az iskolán kívüli aktivitásokra c. előadás, „A tanárképzés napja - II. veszprémi konferencia”, (2009. április 29.)
  • Üstökös az asztalon c. műhelyfoglalkozás 52. Országos Fizikatanári Ankét (Kaposvár, 2009. április 15-18.)
  • Virtuális méréstechnika a fizika szakmódszertan laboron c. előadás, HEFOP 3.3.3. „Új oktatási módszerek és a horizontális szempontok a kétszintű felsőoktatási rendszerben” konferencia, Szeged, (2008.09.20.)
  • Görbe M., Jójárt P., Kopasz K., Osvay K.: Impulzusüzemű és frekvenciakétszerezett Nd:YAG lézer vezérlőprogramjának fejlesztése, poszter, Felsőfokú alapképzésben matematikát, fizikát és informatikát oktatók XXXII. Konferenciája, Kecskemét (2008.08.25-27.)
  • Virtuális méréstechnika fizika szakmódszertan laboron c. műhelyfoglalkozás, „A tanárképzés napja - I. veszprémi konferencia”, (2008.04.23.)
  • Valódi mérések virtuális mérőműszerekkel – multimédiás PC-k a tanári kísérleti demonstrációban, eszközkiállítás III. díj, 51. Országos Fizikatanári Ankét (Békéscsaba, 2008. 03. 26-30.)
  • Papp Katalin, Nagy Anett, Kopasz Katalin (2007): Kommunikációs stratégiák és a fizikatanítás, Fizikus Vándorgyűlés, Programfüzet p. 64. (poszter)
  • Aktív tanulói eljárások a fizikatanításban – előadás műhelyfoglalkozáson, 50. Országos Fizikatanári Ankét (Szeged, 2007. 03. 18.)

 

Szakmai előadások:

  • A természettudományos és a művészeti oktatás egyesítésének lehetőségei, előadás, Apáczai Nyári Akadémia (Újvidék, 2022. júl. 12.)
  • Komplex természettudományos tanulói gyakorlatok, előadás, Apáczai Nyári Akadémia (Újvidék, 2020. júl. 8.)
  • Demonstrációs kísérletek a csillagászat tanításához, előadás, Apáczai Nyári Akadémia (Újvidék, 2019. júl. 17.)
  • Szenzorok hétköznapjainkban, előadás, Apáczai Nyári Akadémia (Újvidék, 2018. júl. 11.)
  • Arduino-val végzett kísérletek a közoktatásban, előadás, Apáczai Nyári Akadémia (Újvidék, 2017. júl. 12.)
  • Készítsünk optikai kísérleti eszközöket! előadás, Apáczai Nyári Akadémia (Újvidék, 2016. júl. 13.)
  • Számítógéppel segített kísérletezés laborfoglalkozás, Mentorháló klub, Kiskunfélegyházi Móra Ferenc Gimnázium – Öveges labor, Kiskunfélegyháza, 2016.10.13.
  • Számítógéppel segített kísérletezés – egy szakkör tanulságai, Kiskunfélegyháza, 2015.09.28.
  • Játékszerek a kísérletes oktatásban, XIX. Szabadkai Nyári Akadémia, Szabadka, 2015.08.10.
  • Játékok és fizika, előadás, Gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium Természettudományos Önképző Körének táborában, (Visznek, 2015.07.08.)
  •  Projektötletek a természettudományok tanításához. Kísérletek, amelyeket akár alsó tagozaton is elvégeztethetünk, Apáczai Nyári Akadémia (Újvidék, 2015. júl. 07.)
  • A fizikai kísérletektől a matematikai elemzésig: az Edaq530 és a GeoGebra integrációja, előadás Szeged Winter School 2015: Non-Standard Forms of Teaching Mathematics and Physics: Experimental and Modeling Approach, Szeged 2015.01.30.
  • Geogebra szoftver természettudományos oktatásban való alkalmazási lehetőségei, előadás, Apáczai Nyári Akadémia (Újvidék, 2014. júl. 16.)
  • Játékszerek a kísérletes oktatásban, előadás, Apáczai Nyári Akadémia (Újvidék, 2013. júl. 16.)
  • A Geogebra szabad szoftvercsomag alkalmazásai a fizikában, előadás a Gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium Természettudományos Önképző Körének táborában, (Visznek, 2014.07.04.)
  • Hogyan készítsünk kísérleti eszközöket... (optika, mechanika, hőtan) előadás, Apáczai Nyári Akadémia (Újvidék, 2013. júl. 10.)
  • "Játékszerek a kísérletes oktatásban" előadás, Apáczai Nyári Akadémia (Újvidék, 2013. júl. 10.)
  • Környezeti nevelés lehetőségei a természettudományos oktatásban (egyszerű kísérletek) előadás, Apáczai Nyári Akadémia (Újvidék, 2012. júl. 18.)
  • Számítógépes mérések a középiskolában előadás a Gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium Természettudományos Önképző Körének táborában, (Visznek, 2011.07.19.)
  • Számítógépes mérések a középiskolában előadás, Apáczai Nyári Akadémia (Újvidék, 2011. júl. 13.)
  • Környezeti nevelés a természettudományos órákon c. előadás „Tisztább Dunamentéért, Európáért” című pályázat nyitó konferenciája (Almásfüzitő, 2011. 03. 24.)
  • Szerethető-e a fizika? c. előadás, „Komplex szervezetfejlesztés, a munkaerő-piaci és a nemzetközi alkalmazkodóképesség növelése a Kecskeméti Főiskolán” pályázat keretei között (Kecskemét, GAMF, 2011. 03. 22.)
  • Számítógéppel segített iskolai kísérletezés és mérés c. előadás, XX. Schwartz Emlékverseny (Nagyvárad, 2010. nov. 13.)
  • Valódi mérések virtuális műszerekkel c. előadás, Apáczai Nyári Akadémia (Újvidék, 2010. júl. 15.)
  • „Kísérletek és modellek a csillagászatban” Pályázat Kísérleti Fizikából döntőjén előadás csillagászati kísérletekkel (Szeged, 2009. 11.07.)
  • Karácsonyi Kísérletek SZTE TTIK Budó tanterem, (2011. 12. 19.; 2010. 12. 20.; 2009.12.17.; 2008.12.18.; 2007.12.18.)
  • Maghasadás és reaktorok, Boros Sámuel Szakközépiskola, Szentes, (2008.03.14.)
  • Hogyan segíthetnek egy fizikatanárnak a TIMSS-vizsgálatok? előadás, Wesselényi Népfőiskola és Tájvédelmi Egyesület, (2008.01.11.)
  • Mit csinálhatsz a kólával, ahelyett, hogy meginnád – kísérletezni mindennel lehet, SZTE Eötvös Kollégium (2007. 11. 29.)
  • „A tudomány színre lép” Fizika a plázában, Szeged Pláza, (2007.11.10.)
  • Kísérleti bemutató az egyetemen középiskolásoknak Szeged, (2009.09.09.; 2007.10.27.)
  • Alkalmankénti kísérletes bemutató a Szent István téri Víztorony fizika kiállításán

 

 

Szeged, 2024. január 18.

 





Tanulmányi hírek

TDK_tavasz

Várjuk hallgatóink jelentkezését a tavaszi helyi TDK konferenciára.

Fizikus_mernoki

Új szakkal bővítjük képzési kínálatunkat: 2024. szeptemberétől fizikus-mérnöki alapszakon is tanulhatnak az SZTE Fizikai Intézethez jelentkező hallgatók.

Friss hírek

IMG_3348

Bozóki Zoltán professzor úr, az SZTE Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék, illetve a Fotoakusztikus Kutatócsoport vezetője nyerte el idén a Magyar Aeroszol Társaság Zsigmondy-díját, melyet a XVI. Magyar Aeroszol Konferencián vehetett át Szarvason.

Dr. Osvay Károly, az SZTE Lézeres Transzmutációs Nemzeti Laboratórium vezetője a Fizikai Intézet TeWaTi lézeres laborjában.

Az SZTE transzmutációs projektjében Dr. Osvay Károly és kutatócsoportja igazolta, hogy lehetséges a lézeres neutronelőállítás. Az a kérdés azonban még nyitott, hogy kísérletileg elérhető-e az a neutronhozam, ami egy szubkritikus reaktor működtetéséhez, és benne a transzmutációhoz elegendő. Csütörtökön a Szegedi Tudományegyetemre és az ELI ALPS-ba érkezik a téma támogatója, a Nobel-díjas Gérard Mourou fizikus, akit elkísérnek a Transmutex genfi nukleáris mérnöki cég szakemberei is.

Kövess minket



instagramYouTube