

Molnár Máté, az SZTE Fizikai Intézetében végzett fizikus az innovatív vállalkozók elindulását támogató Nemzeti Tehetség Program START versenyén 3 millió Ft támogatást nyert FiziGame című projektje fejlesztésére. A FiziGame egy olyan webalkalmazás, amely segítségével a diákok játékos módon, élményszerűen tanulhatnak fizikát. Máté a projektjéről adott nekünk interjút.
Hogyan született meg a FiziGame ötlete? Volt valami konkrét élmény, ami inspirált?
Általánosban és középiksolában a fizika volt az a tárgy, ami a legjobban kifogott rajtam. Nagyon nehezen ment a fejembe, de meg akartam érteni. Azért, hogy motiváljam magam a tanulásra, jelentkeztem fizikából érettségizni. Egyedül elég nehéz felkészülni a fizikaérettségire, többek között azért is, mert nem találtam és a mai napig nem láttam olyan weblapot, ami a mateking-hez hasonló összeszedettséggel segíti megérteni a fizika rejtelmeit.
Úgy éreztem, hogy az online világban nincs minőségi, érthető fizikaoktató weblap. Már akkor megszületett bennem az igény egy fiataloknak szóló, érthető fizikaoktató honlap iránt, hogy segítsek az olyan elveszett lelkeknek, mint amilyen és is voltam a fizika terén.
Olyan sikeresen motiváltad magad a fizikatanulásra, hogy végül fizika szakon folytattad a tanulmányaid. Az egyetemen valósult meg a FiziGame?
Igen, érettségi után felvettek az SZTE fizika szakára, ahol megszereztem azt a tudást és gondolkodásmódot, amiből építkezni tudok a magánóráim és a tananyagfejlesztés során is. A FiziGame mint projekt a HSUP-s kurzusnak köszönhetően formálódott komolyabbra, ami Magyarország első felsőoktatási szintű startup programja. Ez rengeteget segített a vállalkozási gondolkozás, a pitch-ek (projektet bemutató prezentáció), a validáció és még sok más fontos üzleti fogalom gyakorlati megértésében. Egy 8 fős csapatot irányítva első körben közel 250 ötlet közül bekerültünk a továbbjutó 28 ötlet közé, majd a második körben a Szegeden tartandó 3 napos ötletversenyen továbbjutottunk a legjobb 16 startup-ötlet közé.
Mit jelent konkrétan a FiziGame? Milyen játékot takar és mi a célod vele?
A FiziGame egy olyan játékosított webalkalmazás, ahol a felhasználó regisztrálás után létrehozza a saját, egyedi karakterét és a feladatok, vagyis a szörnyek legyőzésével aranyat és tapasztalatpontot tud gyűjteni. Az aranyból különféle kiegészítőket vehet a karakterének. A tapasztalatpont segítségével pedig a karaktere fejlődik. Egy nagyobb témakör, mint pl. a kinematika egy külön térképpel rendelkezik, ahol szabadon kószálhat a karakterrel.
A FiziGame célja, hogy érthetővé és élvezetessé tegye a fizikát a középiskolás diákoknak, és hogy legyen a magyar piacon egy olyan fizikaoktató webalkalmazás, ahol tényleg minőségi tartalommal oktatják a fizika tudományát.
A projekted 3 millió Ft támogatásban részesült a Nemzeti Tehetség Program START versenyén. Mit takar a verseny? Milyen feladatok voltak, amiket meg kellett oldani?
A Start program egy vállalkozásfejlesztő verseny, aminek célja, hogy az ötletből piacképes projekt szülessen. Az első szakaszban üzleti, marketing, jogi és pénzügyi képzéseken vettünk részt, majd minden héten konkrét feladatokat kellett leadni, mint például üzleti modell kidolgozása, ügyfélszegmens-elemzés, vagy épp költségvetés-tervezés. A feladatmegoldás minőségétől függően minden harmadik héten kiesett 5 csapat.
A legjobb csapatok egy pitchverseny után kerültek be a top 10-be. A program egy záró pitch-csel ért véget, ahol szakmai és befektetői zsűri előtt mutattuk be a projektet.
Ők döntötték el, hogy kik kapják az 5 és a 3 milliós fődíjakat. Végül sikerült elhozni a 3 milliós fődíjak egyikét.
Nekem ez óriási lendületet adott a FiziGame fejlesztéséhez, nemcsak tudásban, hanem kapcsolatokban és strukturált gondolkodásban is.
NTK záróesemény, az utolsó megmérettetésen pitch közben
Mik a várható hatásai a győzelmednek a projekted előrehaladására? Mik a következő lépések a fejlesztésben?
A támogatás lehetővé teszi, hogy fókuszáltan, professzionális eszközökkel dolgozhassak a fejlesztésen.
A következő lépések között szerepel a tananyag bővítése, videós tartalmak felvétele és egy jól használható, mobilról is elérhető platform kialakítása. Emellett szeretném tanári visszajelzésekkel finomhangolni a feladatokat és megkezdeni a zárt tesztelést középiskolás diákokkal.
Célom, hogy 2026-ra létrejöjjön a FiziGame 1.0-ás verziója, ami segíti a fizikaérettségire való felkészülést is.
Ugyan a FiziGame-nek még nincs éles verziója, a projektem Facebook-oldala aktív, minden héten igyekszem valamilyen fizikával kapcsolatos érdekességgel, vagy a fejlesztéssel kapcsolatos kulisszatitkokkal szolgálni, ezért mindenképp érdemes már most követni az oldalt.
Mit tanácsolnál azoknak, akik saját ötletükön dolgoznak, de még bizonytalanok?
A program egyik legfontosabb tanulsága számomra az volt, hogy amikor az ember még csak az ötlete kezdetén jár, és nincs mögötte kézzelfogható eredmény, könnyű azt érezni: túl kicsi vagyok ehhez, nem vagyok elég. Mások már sokkal előrébb tartanak, miért figyelnének rám? Miért segítenének?
Ez az érzés természetes, minden versenytársamban megvolt valamilyen szinten. De pont ilyenkor kell a legnagyobb bátorság. Mert csak akkor indul el valami, ha elkezded kimondani, megosztani, képviselni az ötleted. Lehet, hogy tízből csak egy ember tud igazán segíteni, de az az egy elég lehet ahhoz, hogy továbbjuss.
Ne várd meg, amíg elég jó leszel, indulj el most! Csak úgy fogsz tudni fejlődni, ha elindulsz.
A bátorság nem az, hogy nincs benned kétség, hanem, hogy nem hagyod, hogy ezek megállítsanak. És ez az, ami a legtöbbet számít.
Nem Molnár Máté az egyetlen, aki fizikai témájú projektötletével vállalkozásindító versenyen vett részt. Szendefi Dániel is nálunk szerezte fizikus diplomáját, ő 2024-ben jelentkezett az NTK Start Pro Programba a See my kube projektötletével. Danit is megkérdeztük a projektjéről.
Honnan jött a See my kube ötlete?
13 éves korom óta Rubik-kockázom hobbi szinten, sokféle variánst kipróbáltam. A See my kube ötlete 2022 januárjában született meg egy szabadon választható tárgy házi feladatának írása közben. Egy fiktív, hivatalos levelet kellett írni az álommunkahelyemre való jelentkezéshez. Én akkor Oskar van Deventer holland Rubik-kocka designernek írtam fiktív jelentkezési levelet. Gondoltam, nem állíthatok oda csakúgy ötlet nélkül, ezért elkezdtem gondolkodni. Néhány hét múlva, az otthonom patakpartján született meg az ötlet, ami után azonnal felhívtam a szaktársamat, hogy beszámoljak neki róla!
Mit jelent a See my kube valójában?
A projektem a See my kube, ami egy új működési elven alapuló, innovatív, 3x3x3-as Rubik-kocka. Nincs benne elektronika, felépítésében egyszerű. Optikai elvű, ami abban nyilvánul meg, hogy egy-egy oldalt elforgatásával egy-egy kiskocka látszólagos színe folyamatosan változik. Kirakva hatszínű, tehát ugyanúgy definiált színű oldalakkal rendelkezik, mint az eredeti 3x3x3-as Rubik-kocka. Összekeverve viszont három új szín is megjelenhet rajta, kilenc színűvé téve a kockát, igazi új kihívást nyújtva kezdőknek és profiknak is egyaránt!
Ezek szerint a projektedben nagy szerepet kap a fizika. Segített a kifejlesztésében az egyetemen megszerzet tudásod?
Az optikai elgondoláshoz számos tudáselemet, valamint kísérleti szemléletmódot sajátíthattam el az SZTE Fizika szakán. Nem mellékesen a See my kube legújabb, ötödik prototípusának vázát az SZTE 3D Központ nyomtatta ki számomra magas szakmai szinten.
Milyen programok segítették a projekted előre haladását?
Legelső inkubációs programunk a 2022/23-as SZTE HSUP volt, ahol az SZTE ötletversenyén kiemelkedő eredményt értünk el. A HSUP-hoz hasonlóan az NTK Start Programon is számos mentorálási alkalmon vehettünk részt, a program végén pedig egy Demo Day-en volt lehetőségünk szakmai zsűri előtt 3 percben, majd kérdezz-felelek formában pitchelni.