Nagy_Csongor_cikk_002

Hit és tudomány – Nagy Csongor útja a teológiától az ultragyors lézerekig

Nagy Csongor harmadéves fizikushallgatónk, az ELI ALPS Lézeres Kutatóintézet gyakornoka az Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) Optika és Lézerfizika Tagozatán Felületi plazmonok időbontott ellipszometriai vizsgálata című dolgozatával harmadik helyezést ért el. Csongor a fizikához vezető különleges útjáról adott interjút az ELI ALPS-nak.

Az erdélyi Déván nőtt fel vallásos családban. 2011-ben került Szegedre. Miért választotta a Tisza-parti várost?


Ebben fontos szerepet játszott, hogy hatéves koromtól versenyszerűen úsztam. 2011 szeptemberétől a Szegedi Úszó Egyletben folytathattam a pályafutásomat. Ezzel egyidőben felvettek a szegedi piarista gimnáziumba, amelyhez hasonló egyházi iskolák Erdélyben nincsenek.


2017-ben érettségizett. Az érettségi után négy évig teológiát tanult, majd tanulmányai befejezése után a Szegedi Tudományegyetem fizikus hallgatója lett. Mi áll e nem mindennapi váltás hátterében?


A gimnáziumban a matek és a fizika izgatott, ezt a két tárgyat tanultam emelt szinten, ezekből jártam versenyekre. A kettő közül inkább a fizika került közelebb a szívemhez - leginkább az órákon látott kísérletek és a szemléletes magyarázatok miatt. Érettségi után teológiát tanultam a budapesti Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán. A diplomám megszerzése után úgy döntöttem, hogy visszatérek a gimnáziumban megszeretett tantárgyamhoz. Illetve az is szempont volt, hogy Szegedet sokkal élhetőbb városnak tartom, mint Budapestet.


Miért tartja fontosnak hívőként a teremtett világ megismerését, és hogyan egyezteti össze a hitet a tudománnyal?


Katolikus keresztényként mély meggyőződésem, hogy a világot Isten azért teremtette, hogy az embernek a földi otthona legyen. Ennek az egyre részletesebb megismerése nemcsak a saját otthonunk felfedezését jelenti, hanem Isten művéről és szeretetéről is szól, hiszen egyre mélyebb rétegeit érthetjük meg annak az aprólékos gonddal megalkotott műnek, amit számunkra élettérként rendelt.

A hit és a tudomány egysége mélyen gyökerezik neveltetésemben, hiszen a Piarista Rend jelmondata: „Pietas et litterae”, amit szabad fordításban azt jelenti, hogy „vallásosság és tudomány”. A gimnáziumban nemcsak a hitre nevelésünket tartották fontosnak, hanem azt is, hogy a szaktárgyakat igényesen és alaposan megtanuljuk, és ha mindez nem is volt explicit kimondva, de az iskola szellemisége egyértelműen a kettő egységét tartotta szem előtt. Később, teológiai tanulmányaim során fontossá vált számomra Joseph Ratzinger, azaz XVI. Benedek pápa teológiája, akinek fontos tézise, hogy Jézus Krisztusban magát az Igazságot kapta ajándékba a világ. A kereszténységnek tehát az az üzenete, hogy az Igazságot tudja Istenről kommunikálni a világ számára. Én hiszem azt, hogy tanulással és kutatással az igazsághoz, és ezáltal – ha közvetetten is – Istenhez jutunk közelebb.


Nagy_Csongor_cikk_001


Mikor és hogyan került kapcsolatba az ELI ALPS-szal?


A fizika szak első évének végén, 2023-ban figyeltem fel arra, hogy az intézet diákmunkát hirdet egyetemisták számára. Már sokat hallottam az ELI ALPS-ról, és az is kezdett kikristályosodni, hogy a lézer-optika az, ami a fizikán belül érdekel, így gyakorlatilag gondolkodás nélkül jelentkeztem a felhívásra. Az Ultragyors nanotudományok kutatócsoportba vettek fel három hetes gyakorlatra. Ez az idő arra volt elég, hogy nagyjából feltérképezzem, hogy ott mi mindennel foglalkoznak. A gyakorlat végén a csoportvezető felajánlotta, hogy ha van kedvem a csoportban TDK-zni, akkor szívesen látnak. Örömmel éltem ezzel a lehetőséggel.


A felületi plazmonok időbontott ellipszometriai vizsgálatával foglalkozik. Miért érdekes ez?


Mind a felületi plazmonok, mind pedig az időbontott mérések népszerű témái a mai fizikának. A felületi plazmonok gerjesztés hatására jönnek létre fémfelületeken - mi 10 fs-os impulzusüzemű lézerrel gerjesztünk. Számomra az a legizgalmasabb, amikor a laborban egy olyan berendezés mellett lehetek, ami az egész világon egyediek számít. Adott esetben – ha a mérések új, jobb beállítást kívánnak – én is építhetem az elrendezést, bekapcsolódhatok, amikor a csoport tagjai változtatnak a geometrián.


Az ELI ALPS tudományos munkatársa, Budai Judit a témavezetője. Az ő mentorálásával az OTDK-n harmadik helyezést ért el. A mérései során az Ultragyors nanotudomány munkacsoport által fejlesztett ultragyors ellipszométert használta. Mit mért és milyen megállapításokra jutott?


A kutatásom során időbontott pumpa-próba mérésekkel megmértem a kb. 20 fs-os plazmon hullámcsomag terjedési sebességét, a plazmoncsomag lecsengési hosszát, illetve azt is igazoltam, hogy az időbontott ellipszométer alkalmas a plazmonok által bekövetkező kis optikai változások kimutatására: a dielektromos állandóban 3%-os változást igazoltunk. Méréseim elemzésével - reményeink szerint - mélyebb betekintést nyerhetünk a plazmon polariton és az őt hordozó aranyréteg között lejátszódó energiatranszfer folyamatokba.


A tanulás és a kutatás mellett demonstrátor is a szegedi egyetemen. Fizika szakos hallgatókkal nem kell megszerettetni ezt a tudományágat, de mit kellene tenni ahhoz, hogy a középiskolások zöme ne mumusként tekintsen erre a tárgyra?


Szerintem középiskolás szinten az tudja széles körben felkelteni az érdeklődést, aki szemléletesen, kísérletközpontúan tanítja a fizikát. Nyilván ez mind az iskola, mind a tanár részéről más felkészülést igényel, mint egy feladatközpontú fizikaóra, aminek a megtartásához elég egy tábla és egy kréta. Az egyetemen nincs hiány fizikához kapcsolódó számolásokból…


Mesterszakos egyetemistaként folytatja a munkát az ELI ALPS-ban?


Egyelőre a júniusi államvizsgámra koncentrálok, de bízom benne, hogy jövőre is folytatni tudjuk az együttműködést.


Forrás: ELI ALPS

Szöveg: Ötvös Zoltán

Fotó: Balázs Gábor





Tanulmányi hírek

Honlap_borito

Érdekel a körülötted lévő világ, és megismernéd pontosabban hogyan is működik? Szeretnél az ország egyik legjobb egyetemén egy gyönyörű városban tanulni? Ha a válaszod igen, legyél Te is fizika, fizikus-mérnök, csillagász, fotonikai mérnöki vagy fizikatanár szakos hallgató az SZTE-n!

Uj_fejlecek_honlapra

A 2024/2025-ös tanévben indult el az SZTE Fizikai Intézet új képzése, a fizikus-mérnöki BSc. Az ipari partnerek igényeire szabott, gyakorlatorientált képzés első tanéve 9 hallgatóval indult el. Hallgatóink immár túl vannak az első félévükön, így megkérdeztük őket, milyen tapasztalatokat szereztek eddig a képzésről, az oktatókról és az egyetemi közösségről.

Friss hírek

Nagy_Csongor_cikk_002

Nagy Csongor harmadéves fizikushallgatónk, az ELI ALPS Lézeres Kutatóintézet gyakornoka az Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) Optika és Lézerfizika Tagozatán Felületi plazmonok időbontott ellipszometriai vizsgálata című dolgozatával harmadik helyezést ért el. Csongor a fizikához vezető különleges útjáról adott interjút az ELI ALPS-nak.

Fejlec_SZTE_FI_13

Gilinger Tibor kétszeres OTDK és TDK résztvevő, másodéves kora óta a TeWaTi kutatócsoport tagja, PhD-hallgató, a lézeres kutatások ígéretes alakja. A fiatal kutató 2. helyezést ért el a 37. OTDK Fizika, Földtudományok és Matematika Szekciójában, ennek apropóján a nagy intenzitású lézerekhez kötő kutatási témájáról, a kutatócsoportban végzett munkájáról, tudományos pályájának eddigi állomásairól, valamint az OTDK-n szerzett tapasztalatairól kérdeztük. Tibor kiváló példakép lehet mindazok számára, akik már hallgatóként belevágnának a kutatásba és elmélyednének a fizika különleges világában.

Kövess minket



instagramYouTube