DSC_0243

Élettudományi célú 3D-nyomtatás - nemzetközi hands-on kurzus az SZTE-n

Az SZTE Interdiszciplináris Kutatásfejlesztési és Innovációs Kiválósági Központ (IKIKK) 3D Központjában nemzetközi EUGLOH hands-on kurzust tartottak a 3D nyomtatás élettudományi alkalmazásáról november 14. és 18. között. A Központ szakmai vezetőjével, Dr. Geretovszky Zsolttal beszélgettünk az eseményről.

Milyen céllal rendezték meg a EUGLOH iskolát?

Az eredetileg 5 európai egyetem közös szervezésében létrejött EUGLOH (European University Alliance for Global Health) szövetség legfőbb küldetése, hogy egyetemek közötti interdiszciplináris programokat kínáljon szaktól és képzési szinttől függetlenül a partneregyetemek hallgatóinak, oktatóinak és adminisztratív munkatársainak a globális egészség sokrétű területén. Amikor 2021-ben megnyílt az SZTE 3D Központja, nyilvánvalóvá vált, hogy a 3D nyomtatás high-tech témájában nemzetközi szintéren is komoly érdeklődésre tarthat számot egy élettudományi 3D nyomtatással foglalkozó képzés. Ezért javaslattétel után a EUGLOH irányító testületének támogatásával lehetővé vált, hogy 2022 tavaszán – online keretek között – megtarthattunk egy nemzetközi iskolát, amelyre 87-en jelentkeztek. A mostani, 2022. november 14-18. között, már jelenléti formában lebonyolított rendezvény ennek a tavaszi iskolának volt a szerves kiegészítője. A novemberi, gyakorlatorientált kurzussal célunk az volt, hogy a résztvevők megtanulják és önmaguk is kipróbálhassák, hogy mit is jelent élettudományi céllal 3D nyomtatni.


Kik vehettek részt a programon? Honnan érkeztek a hallgatók?
A program a EUGLOH öt partner egyetemének hallgatói és munkatársai számára került meghirdetésre. Alapvetően a tavaszi iskolán legeredményesebben szerepelt hallgatókat hívtuk vissza, de lehetőség volt olyanoknak is bekerülniük, akik nem végezték el az első kurzust, de kellően motiváltak voltak a 3D nyomtatás élettudományi alkalmazása irányába. Ezen felül azonban nem volt speciális elvárásunk: orvosok, mérnökök épp úgy voltak a jelenlevők között, mint pl. közgazdászok. Összesen 21 főt hívtunk meg, akik közül végül 18 francia, portugál, német, svéd és persze magyar hallgató érkezett Szegedre. Nagy örömünkre szolgált, hogy a EUGLOH szövetség minden egyeteme (Université Paris-Saclay, a Lund University, a Ludwig-Maximilians-Universität München, az Universidade do Porto és a Szegedi Tudományegyetem) több fővel is képviseltette magát a rendezvényen.

Milyen feladatokat kellett elvégezni a résztvevő hallgatóknak?
Az egy hetes kurzust két blokkban teljesítették a hallgatók. Az első két napban elsajátították az orvosi képalkotó eljárásokból nyerhető térbeli adatok feldolgozását, majd a kinyert modellek 3D nyomtatásra való előkészítését, a nyomtatást és az azt követő utókezelési és minőségellenőrzési módszereket. A munka szerves részeként megismerkedtek több 3D adatfeldolgozásra szolgáló szoftver (3D Slicer, 3D Sprint, Crafware Pro, VXElements) használatával. Szerdán és csütörtökön pedig az első két napban megszerzett tudásukra alapozva 3 fős csoportokban dolgozva oldottak meg egy csoportonként egyedi élettudományi fókuszú feladatot. Ezen feladatok eredménye csapatonként egy-egy 3D nyomtatott szervmodell lett, amelyek alakhűségét egy 3D metrológiai szkennerrel minősítették. A csapatok eredményeiket pénteken 15 perces prezentációkban mutatták be. Minden csapat ügyesen dolgozott és időre teljesítette a feladatát, s így résztvevők 4 nemzetközi kredittel gazdagabban térhettek haza Szegedről.

Biztosan nagyon sok munkát igényelt az egy hetes program megszervezése és lebonyolítása. Hogyan zajlott ez a folyamat?
A kurzus megvalósítása igazi csapatmunka volt. A szakmai tartalom kialakítása és előadásokba, gyakorlatokba, illetve feladatokba öntése egy kicsi, de annál lelkesebb team feladata volt. E téren köszönettel tartozom Dr. Márki Árpád, Dr. Nagy Attila, Dr. Cseh Martin, Vajda Balázs és Fekete János kollégáimnak. Az ő munkájuk lelkesedésük és kitartásuk töltötte meg 3D-értékkel a kurzus munkanapjainak 9-től 17 óráig terjedő részeit. Hálas vagyok emellett Dr. Kocsis Lilla és csapata segítségéért is, akik végtelen profizmussal támogattak bennünket minden más, a szakmát kiegészítő téren. Segítségük részben adminisztratív volt (pl. résztvevők regisztációja, utazásának támogatása, CooSpace felület kezelése, bizonyítványok kiállítása, stb.), de ők töltötték meg a hasunkat mind ebédidőben, mind pedig a kávészünetek alkalmával és a résztvevők estéit is izgalmas szabadidős programokkal (pl. szabadulószoba, társasjátékozás, városnézés, stb.). Példaértékű, ahogyan a szakmai és a támogatói rész szinergiában működött. Nem is csoda, hogy ilyen klassz eredménye lett a közös munkának.

Köszönjük Zsoltnak a beszámolót! Bízunk benne, hogy a résztvevő diákok alkalmazni fogják az egyetemünkön megszerzett tudást!

Az interjút készítette: Tóth Bettina





Tanulmányi hírek

TDK_tavasz

Várjuk hallgatóink jelentkezését a tavaszi helyi TDK konferenciára.

Fizikus_mernoki

Új szakkal bővítjük képzési kínálatunkat: 2024. szeptemberétől fizikus-mérnöki alapszakon is tanulhatnak az SZTE Fizikai Intézethez jelentkező hallgatók.

Friss hírek

Dr. Osvay Károly, az SZTE Lézeres Transzmutációs Nemzeti Laboratórium vezetője a Fizikai Intézet TeWaTi lézeres laborjában.

Az SZTE transzmutációs projektjében Dr. Osvay Károly és kutatócsoportja igazolta, hogy lehetséges a lézeres neutronelőállítás. Az a kérdés azonban még nyitott, hogy kísérletileg elérhető-e az a neutronhozam, ami egy szubkritikus reaktor működtetéséhez, és benne a transzmutációhoz elegendő. Csütörtökön a Szegedi Tudományegyetemre és az ELI ALPS-ba érkezik a téma támogatója, a Nobel-díjas Gérard Mourou fizikus, akit elkísérnek a Transmutex genfi nukleáris mérnöki cég szakemberei is.

dron2

Az SZTE TTIK Fotoakusztikus Kutatócsoport munkatársai egyik kutatási projektjükben a légköri károsanyag-koncentráció méréséhez fejlesztenek műszert és végeznek méréseket. A mérésekhez egy napjainkban igazán innovatív módszert használnak: drónra szerelik a műszerüket. A drónhasználat viszont szigorú szabályokhoz kötött, ezért drónpilóta-oktatáson vett részt a csoport öt kutatója. A képzés során szerzett tapasztalataikról és a kutatásukról kérdeztük a résztvevőket.

Kövess minket



instagramYouTube