tdk

Fizikusok a munkaerő-piacon – beszélgetés a Semilab munkatársaival

November 24-én tartjuk a Tudományos Diákköri Konferencia helyi fordulóját, ahol a bizottságban a Semilab, a szegedi fizikusok egyik fő ipari foglalkoztatójának munkatársa, Sepsi Örs is zsűrizni fog. Ráadásul a cég különdíjjal is jutalmazza a legjobb versenyzőket.

A TDK apropóján beszélgettünk a Semilab és a Fizikai Intézet együttműködéséről, a TDK-ról és a fizikusok munkaerő-piaci helyzetéről a cég munkatársaival. Beszélgetőpartnereink Dr. Dorogi Márta, aki fizika-biológia tanárszakon végzett az SZTE-en, doktori fokozatát is itt szerezte fizikából, illetve Mészáros Gergő, aki a BME-n szerzett gépészmérnök diplomát, és a szívén viseli az SZTE-s fizikus tehetségek gondozását.


- Hogyan jött létre a Semilab és az SZTE együttműködése?


- Márti:  A Semilab mindig is kiemelt hangsúlyt fektetett a hazai egyetemekkel folytatott együttműködéseire, azonban csak az utóbbi időben került ez fókuszpontba, egyrészről a cég globális növekedése, másrészt a szegedi irodánk elképesztő mértékű fejlődése kívánta a közös munka felelevenítését. Csak a járvány alatti korlátozások mellett a szegedi kollégáink létszáma 20 főről közel 50 főre emelkedett az utóbbi 2 évben!

 

- Valóban elképesztő a cégetek növekedése! A dinamikus fejlődés oka lehet az, hogy sokat segítitek a Fizikai Intézet munkáját a fizika fontosságának népszerűsítésében és a fizikus tehetségek felkarolásában?


- Gergő: A Fizika Intézettel – és különösen az Optika Tanszékkel – nagyon jó a viszony és régre nyúlik vissza. Az utóbbi időben azonban a szakmai együttműködések felől inkább a hallgatók támogatása, motivációja felé fordultunk és mondhatni saját ügyünknek tekintjük a jövő szakembereinek képzését, a természettudományos ismeretek és fizikusi életpálya széleskörű terjesztését a mostani fiatalok között. Minden erőnkkel igyekszünk támogatni az intézetet abban, hogy a legtöbb fizikatanárhoz, kisiskoláshoz és középiskoláshoz eljussanak, megszerettessék velük a fizikát! Legyen az kísérleti fizika roadshow (hiszen ki ne ismerné Ignácz Ferenc szenzációs fizikai kísérleti bemutatóit?!), természettudományos témájú középiskolás versenyek díjazása, fizikatáborok és fizikatanári szakmai fórumok támogatása vagy kirándulás a Semilab szegedi telephelyére, ahol a diákok kötetlenül beszélgethetnek a nálunk dolgozó kutatókkal, akik nagyobb része bizony az SZTE-n végzett.

 

Nagy örömünkre szolgál, hogy a sok-sok segítségetek mellett, a TDK-n a díjazásban és a zsűrizésben is részt vesztek. Milyen szempontok alapján fogjátok értékelni a versenyzők kutatásait?


- Gergő: Ahogyan az iparban általánosságban, úgy a Semilab-ban is a legfőbb mozgatórugó az innováció. Legfőképp ezt keressük a pályamunkákban. Emellett természetesen értékeljük az alapos kutatómunkát, a diákok és hallgatók előadói készségeit, a prezentáció és a dolgozat tartalmi és formai minőségét – hiszen a mi vevőink is ezek alapján ítélik meg a termékeinket.

 

A Semilab a szegedi fizikusok egyik meghatározó ipari foglalkoztatója. Hogyan látjátok a fizikusok munkaerő-piaci helyzetét?


- Márti: Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a Semilab-ot fizikusok alapították, vitték sikerre és vezetik ma is a céget, ez adja a szervezeti kultúránk esszenciáját. Nálunk igazán meg vannak becsülve a fizikus kollégák, de természetesen a mérnökök is. A jelenlegi trendek alapján a félvezetőipari óriások térnyerése és az IT-szektor vitathatatlan jelentősége miatt kulcsfontosságú a fizikusképzés és kulcsfontosságúak a frissen végzett fizikusok. Változatos feladatok és karrierutak előtt állnak, hosszútávú perspektívát kínáló, innovatív cégek sora igyekszik ezt demonstrálni a karriernapokon, TTIK nyílt napokon – ahogyan tesszük mi is a Semilab-nál.

 

Ti a Semilab-nál milyen személyes és szakmai kompetenciákat kerestek a hozzátok munkára jelentkező fizikusokban?


- Márti: Nagyon fontos, hogy a jelölt elkötelezett legyen és határozott. Szerencsére a hozzánk jelentkező fizikusok között elenyésző az útkereső pályázók száma, hála az SZTE odaadó oktatási munkájának, a hallgatók rendszerint megerősödnek fizikusi identitásukban és a kihívásokkal teli lehetőségeket keresik. Nem győzzük hangsúlyozni, mennyire fontos manapság legalább egy idegen nyelv és egy programozási nyelv ismerete, ez nagyban megkönnyítheti a beilleszkedést szinte bármilyen pozícióba. Azt mondják rólunk, hogy az érzi igazán jól magát a Semilab-ban, aki szereti a fiatalos, dinamikus környezetet, a változatos feladatokat és mindenekelőtt a „vas” mellett szeret dolgozni. (Azaz előnyben részesíti az alkalmazott kutatást – szerk.)

 

- Közeledik a felsőoktatási felvételi is. Mit üzennétek a középiskolás, fizika iránt érdeklődő diákoknak, ami az egyetemi szakválasztást illeti?


- Gergő: Mindenekelőtt azt, hogy nincs rossz választás! Fizikusnak lenni néha nagyon nehéz, de ez ne befolyásoljon senkit, a fizika bőven tartogat meglepetéseket, boldog pillanatokat és nem utolsó sorban karriert! Ne dőljetek be az ismerősök, barátok és közösségi média által terjesztett mendemondáknak, ha igazán felkeltette érdeklődéseteket egy intézmény, szak vagy netán egy specializáció, bizalommal keressétek fizikatanárotokat, nyílt napokon az egyetemi oktatókat vagy az éppen részt vevő ipari, pl. Semilab-os kollégákat. Mi mind azért tevékenykedünk, hogy kineveljük a jövő generációját. Ami a munkaerőpiacot illeti, nem fogtok csalódni, ha Magyarországon folytatjátok a tanulmányaitokat, közel a lakóhelyetekhez (legalább BSc-szinten) és a jövendőbeli fizetésekkel kapcsolatban sem kell aggódnotok!


Köszönjük Mártinak és Gergőnek a beszélgetést! Sok sikert kívánunk a TDK-n versenyző diákoknak, a felvételizőknek és az álláskeresés előtt álló fizikusoknak! Ahogy a beszélgetésből is kiderült, a fizikával jó úton jártok!





Tanulmányi hírek

Honlap_borito

Érdekel a körülötted lévő világ, és megismernéd pontosabban hogyan is működik? Szeretnél az ország egyik legjobb egyetemén egy gyönyörű városban tanulni? Ha a válaszod igen, legyél Te is fizika, fizikus-mérnök, csillagász, fotonikai mérnöki vagy fizikatanár szakos hallgató az SZTE-n!

fizikus-mernoki


Új szakkal bővítjük képzési kínálatunkat: 2024 szeptemberétől fizikus-mérnöki alapszakon is tanulhatnak az SZTE Fizikai Intézethez jelentkező hallgatók.


MIÉRT VÁLASZD A FIZIKUS-MÉRNÖKI SZAKOT?


– Szereted a fizikát, de az elmélet mellett a tervezésben és a gyakorlatban is jobban elmélyednél.

– Dinamikusan fejlődő területekre összpontosító, a világ gyors változásaira rugalmasan reagáló oktatásban lehet részed.

– Ipari partnereinkkel kialakított, innovatív és technológia-intenzív kis- és nagyvállalatok igényeire szabott, magyar nyelvű képzésen tanulhatsz.

– Fizikus-mérnöki diplomával hidat jelenthetsz a fizikusok és a mérnökök között, hiszen mindket szakterület skilljeivel rendelkezel.

– Mérnöki és fizikai tanulmányok mellett közgazdasági, informatikai és matematikai ismereteket is elsajátítasz.


FIZIKUS-MÉRNÖK KÉPZÉS SZEGEDEN


A nálunk képzett szakember egyaránt rendelkezik a természeti jelenségek mély megértésének és modellezésének képességével, valamint a kutatásfejlesztési feladatok kreatív megoldásához szükséges ismeretekkel és készségekkel. A megszerzett tudás birtokában képes a fizikai szemlélet alkalmazásával a műszaki, technológiai feladatok széleskörű megoldására, a problémák rendszerszintű átlátására.


IMG_0127


AMIT OKTATUNK


Matematikai ismeretek: vektor- és mátrixszámítás, differenciál- és integrálszámítás, valószínűségszámítás és statisztika, modern matematikai módszerek;

Fizika szakmai ismeretek: mechanika, optika, termodinamika és statisztikus fizika, elektromágnesség, illetve az atomfizika, kvantumfizika, szilárdtestfizika és magfizika alapjai;

Alkalmazott tudományos, technológiai és tervezési ismeretek: mérési módszerek, kísérleti eljárások és alkalmazásaik, számítógépes mérésvezérlés és folyamatszabályozás, tervezési ismeretek és számítógéppel segített tervezés, elektronika, méréstechnika és szenzorika, alkalmazott kémia;

Informatikai és számítástudományi ismeretek: programozás, számítógépes algoritmusok, gépi tanulás;

Kommunikációs és menedzsment ismeretek: gazdasági ismeretek, menedzsment, innováció, marketing, kommunikációs és prezentációs technikák.


Nézd meg itt, milyen óráid lesznek!


AHOGY OKTATUNK


– A diákok aktivitására építő oktatási módszerek széles körű alkalmazása.

– Sokrétű képzés: az elméleti órák anyaga számolási gyakorlatokon és laboratóriumi foglalkozásokon mélyül el.

– A legmodernebb informatikai és szimulációs eszközök és módszerek alkalmazásának elsajátítása a programozás alapjaitól a gépi tanulásig.


IMG_0312R


SPECIALIZÁCIÓK


Alkalmazott fotonika specializáció

Az Alkalmazott fotonika specializáció segítségével a hallgatóink felkészítést kapnak a lézeres technológiákat alkalmazó ipari folyamatok és eljárások alapjainak mélyreható megértésére.

Olyan optikai, lézerfizikai, spektroszkópiai és vákuumfizikai ismeretekre tesznek szert, melyeknek nemcsak az elméleti alapjait, de azok gyakorlatban történő alkalmazását is lehetőségük lesz laboratóriumi gyakorlatokon elsajátítani annak érdekében, hogy a munkaerőpiacon a szilárd elméleti ismeretek mellet gyakorlati készségekkel is rendelkeznek a szükséges területeken.


Anyagtudomány specializáció

Az Anyagtudomány specializáció célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a legfontosabb anyagtudományi ismeretek és anyagvizsgálati módszerek alapjairól, az elméletet szemináriumokon, valamint számolási és laboratóriumi gyakorlatokon is alkalmazva.

A specializáció emellett kiemelt figyelmet fordít az olyan modern technológiai módszerek bemutatására is, mint a lézeres anyagmegmunkálás különböző fajtái, az additív gyártás (3D nyomtatás), illetve a nanotechnológia.


Orvosi technológia specializáció

Az Orvosi technológia specializációban résztvevők az emberi test anatómiái és élettani alapjainak megismerésén túl elmélyülhetnek az orvosi fizikával, az orvosbiológiai méréstechnikával, a biostatisztikával, és az egészségügyi informatikával kapcsolatos ismeretekben, valamint a 3D nyomtatás és a lézerek élettudományi alkalmazásaiban.

A specializáció keretében oktatott tárgyak átfogó ismereteket nyújtanak az orvosi képalkotás elveiről és gyakorlatáról, a humán diagnosztika eszközeiről, és a fizikai elveken alapuló terápiás módszerekről.


IMG_0320


A KÉPZÉS ELVÉGZÉSÉVEL SZEREZHETŐ KÉPESSÉGEK


– A természettudományos és műszaki szemléletnek köszönhetően képes leszel átlátni a komplex folyamatokat a tervezéstől a megvalósításig.

– A képzés során lehetőséged lesz projektmunkákban együttműködni hallgatótáraiddal és egyéni feladatokat is ellátni, így képes leszel csapatban és önállóan is dolgozni.

– Mérnöki, fizikai, matematikai, informatikai, gazdasági és menedzsment területen szerzett tudásodnak köszönhetően képes leszel összetett feladatok megoldására.

– A képzés során elsajátítod a kritikai szemléletet, a logikus, analitikus, rendszerszemléletű gondolkodás képességét, illetve fejlődik az elemző és a problémamegoldó képességed, a kommunikációs készségeid és a kreativitásod is.

– Képes leszel egyszerűbb fizikai jelenségek modellezéséhez programot írni, illetve összetettebb jelenségeket végeselemes szoftverrel modellezni.


TOVÁBBTANULÁS


Végzett hallgatóink a Fizikus MSc, illetve a Fotonikai-Mérnöki MSc szakon folytathatják tanulmányaikat, a mesterfokozat megszerzése után pedig részt vehetnek a Fizika Doktori Iskola PhD programjában is.


ELHELYEZKEDÉS, MUNKAKEZDÉS


Végzett hallgatóink számára a fizikus-mérnöki alapképzésben megszerzett tudás biztosítja a kedvező anyagi feltételek melletti gyors elhelyezkedést.

A diplomád megszerzése után dolgozhatsz például optikai fejlesztőmérnökként, tervezőmérnökként, technológiafejlesztő mérnökként, szoftverfejlesztő mérnökként, kutató-fejlesztőként, tesztmérnökként a kutatás-fejlesztés, az energetika, az anyagtudomány, a járműipar, adattudomány, nanotechnológia, az elektronika, a fotonika, az optika, az infokommunikáció és orvosi technológia területén tevékenykedő innovatív, tudásintenzív vállalatoknál, kutatóintézeteknél és egyetemeken.


HALLGATÓI ÉLET


Szeged barátságos, tágas, zöld, vibráló, diákközpontú egyetemi város, kulturális fellegvár. A Fizikai Intézetben aktív a hallgatói közösség, félévente ismeretterjesztő előadásokat, sportbajnokságokat, szakestet szerveznek. A kisebb létszámból fakadóan barátságos a hangulat és közvetlen a kapcsolat a hallgatók és az oktatók között.

HALLGATÓINK DIPLOMÁJÁNAK ÉRTÉKE


Az általános mérnöki tevékenység is egyre jobban épít a legmodernebb természettudományos ismeretekre, és ez a szak éppen ebben nyújt gyökeresen újat a hagyományos műszaki képzésekhez képest. Hallgatóink megtanulnak csoportban dolgozni, elsajátítják és alkalmazni tudják a munkaadók által elvárt természettudományi és műszaki-technológiai ismereteket, és ez lehetővé teszi számukra a majdani munkahelyükön a gyors beilleszkedést és szakmai illetve anyagi előrelépést.


TOVÁBBI INFORMÁCIÓ


A képzés további részletei elérhetők a felvi.hu-n!

A képzésről bővebb tájékoztatást adnak az Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék munkatársai a velük készült interjúban, mely IDE kattintva olvasható.

A szakról megjelent cikkek:

Római, párizsi és lundi egyetemek példáin indít hazánkban eddig nem létező szakot az SZTE

Reagál a munkaerőpiacra az SZTE, fizikus-mérnöki alapszakot indít

Fizikus-mérnök alapszakot indítanak az SZTE-n

Fizikus-mérnöki alapszak indul a Szegedi Tudományegyetemen

Nagy dobásra készül a vidéki egyetem: ilyen piacképes új képzést indítanak

Friss hírek

Fejlec

Az osztrák és a nemzetközi intézmények tudósainak együttműködését célzó projekt keretében tart mini-kurzust Fehér László, a SZTE Elméleti Fizikai Tanszékének professzora.

IMG_20241223_130140

Gaál Péter, a TeWaTi Kutatócsoport ultrarövid impulzusok erősítésével és felhasználásával foglalkozó PhD-hallgatójának és szerzőtársainak (az intézetünkből Osvay Károly, a kutatócsoport vezetője, Gilinger Tibor, Nagyillés Bálint, Kovács Ádám, Füle Miklós, Karnok Máté, Novák Tibor, Kovács Attila, illetve az SZTE Informatikai Intézet és az ELI ALPS kutatói) “A Versatile 100 Hz Laser System with Few-Cycle and TeraWatt Pulses for Applications” című tanulmánya nemrég jelent meg a rangos Applied Sciences nemzetközi folyóiratban.

Kövess minket



instagramYouTube